יום ראשון, 19 בפברואר 2012

כאב בטן עליונה



אחד הכאבים המרגיזים ביותר שגורמים לאנשים רבים סבל רב הוא כאב בטן עליונה. כאבי בטן בכלל הם דבר בעייתי מאד משום שהם יכולים לנבוע מסיבות רבות שקשה לאבחן אותן. 

אחד הדברים הראשונים שכדאי לעשות כאשר סובלים מכאבי בטן הוא לנסות ולאבחן היכן ממוקם מרכז הכאב. זה לא תמיד דבר פשוט משום שבד"כ ולעתים קרובות מדובר בכאב מפושט. אם אתם סובלים מבעייה של כאב בטן עליונה סביר להניח שהכאב אינו קשור למאכל מקולקל שאכלתם, אלא לבעייה באיבר שנמצא בתוך הבטן באותו איזור. אם לדוגמה אתם סובלים מבעיות של כיב, הכאב יהיה ממוקם בד"כ באיזור הבטן המרכזית העליונה. 

לעומת זאת, אם אתם סובלים מבעייה בכיס המרה, בד"כ יהיה לכם כאב בבטן הימנית העליונה. כאב בטן עליונה שונה מהכאבים אשר נמצאים בקיבה, שנמצאת בחלקים תחתונים יותר של הגוף, כך שבד"כ הטיפול לכך משתנה כמובן ויש צורך ללכת לרופא ע"מ לאבחן מהי הסיבה לכאב, בוודאי אם מדובר בכאבים חוזרים ומתמשכים, שבאים שוב ושוב בגלים.

כאב בטן עליונה - סיבות
כאב בטן עליונה אינו נובע בד"כ מאבנים בכליה, אלו קשורים בד"כ להופעה של כאבים בבטן התחתונה, בד"כ באחד הצדדים. לעומת זאת, דלקת של כיס המרה תוקפת לעתים בצורה כואבת ביותר עם כאבים חריפים שלעתים מצטרפת אליהם גם הקאה חוזרת ואפילו חום. אלו כאבים חזקים מאד שיכולים להגיע בעיקר אחרי ארוחות גדולות והם תוקפים באיזור הבטן הימנית העליונה. כדי לאבחן אותם יש לבצע אולטרסאונד של הבטן העליונה. 

כאב בטן עליונה שממוקם בצד שמאל יכול לנבוע מדלקת בלבלב. אלו כאבים שבד"כ מוקרנים בצורת חגורה וגם הם יכולים להיות מלווים בהתקפים, בחום ובהקאות. דלקת בלבלב נגרמת לעתים עקב צריכה גדולה של אלכוהול ולעתים גם בגלל שימוש בתרופות, למשל תרופות נגד סכרת. 

לעתים כאב בטן עליונה הוא בעייה שקשה לאבחן אותה ולא תמיד יש לכך סיבה. לעתים תצטרכו לעבור בדיקות רבות ע"מ לאבחן את מקור הכאב ולא תמיד הדבר ישא בסופו של דבר תוצאות. חשוב לדעת שהכאבים יכולים להצביע על בעיות מסוכנות מאד, ולכן הדבר החשוב ביותר הוא לגשת לאבחון רפואי מתאים כדי לקבל את הטיפול הנכון. זה לא דומה לכאב גב או כאב ברך - שמציקים אבל בדרך כלל לא מצביעים על סכנה. קחו את זה ברצינות. לא מספיק לקחת לגימה של שתייה מאיזה בקבוק מים כי שזה יעבור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה