יום ראשון, 1 באפריל 2012

מפרק ירך

אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בעולם בשנים האחרונות, בעיקר בקרב אנשים מבוגרים, הוא ניתוח החלפת מפרק ירך או החלפת מפרק ברך. עם זאת, בארץ, שיעור הניתוחים הממוצע נמוך מאשר השיעור בעולם וזהו ניתוח שחולים רבים, יחסית, בישראל, אינם מודעים לאפשרות שלו וליתרונות שהוא עשוי לספק. זאת, בשל תדמית שאינה מדויקת בהכרח של הנזקים שעלולים להיגרם בשל ניתוח ואי מודעות מספקת לתועלות שבו.

אנשים רבים סובלים מכאבים בברך, כאבים שלא ניתן למצוא להם פיתרון בניתוחים רגילים או באמצעות תרופות וכדורים. בעיות בברך וכן בעיות במפרק הירך יכולות לשבש בצורה חמורה מאוד את חייהם של הסובלים מהן ולגרום לירידה באיכות החיים.

כאשר טיפולים שמרניים כגון פיזיותרפיה אינם מסייעים, מקובל כיום בעולם לבצע ניתוחים להחלפת ירך וברכיים. בישראל, שיעור הניתוחים הממוצע נמוך יותר מאשר באנגליה וספרד. על פי מחקר שנעשה לפני שנתיים היחס הוא ביצוע של 0.7 ניתוחים ל-1000 איש בארץ זאת לעומת שיעור של 3.5 באנגליה. זאת למרות שהנתונים מראים שמעל 150,000 ישראלים סובלים מבעיות במפרקים ובסחוסים.

הפגיעות הללו קורות מסיבות רבות כגון נטיות גנטיות וכן פעילות ספורטיבית, תאונות דרכים ונפילות. הכאב הנפוץ ביותר הוא כאב ברכיים וזאת משום שהעומס עליהן במהלך החיים עצום. בזמן רכיבה למשל עומס הברכיים הוא פי 7 ממשקל הגוף. כאשר אנו מבצעים פעילויות גופניות כגון עליה וירידה במדרגות, הליכה וריצה, העומס עליהן גדול מאוד.

ניתוח החלפת מפרק ירך וברך הוא ניתוח שמבוצע כבר משנות ה-70, בתחילה שיעורי ההצלחה שלהם עמדו על 70% אבל בשנים האחרונות כ-95% מניתוחי החלפת מפרק ירך הם ניתוחים מוצלחים ו-90% מניתוחי הברכיים עוברים בהצלחה. השיעורים נחשבים לגבוהים ביותר בקרב הניתוחים הכירורגיים אבל רופאים רבים מהססים להמליץ עליהם בעיקר בשל אי ידיעת העובדה כי שיעורי ההצלחה עלו בשנים האחרונות בשל שכלול יכולות הניתוחים. כמו כן שיעור הסיבוכים של ניתוח החלפת מפרק ירך ירד באופן משמעותי בזכות ההתקדמות של המחקר. אין זה אומר כמובן שכל בעיה יכולה להיפתר בניתוח ושאין סיכונים – אבל בהחלט כדאי להיות מודע לפוטנציאל הרב לשיפור החיים שטמון בו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה