יום שישי, 5 באוקטובר 2012

סיבות כאבי גב



מדריך לכאבי גב
אחת הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר היא כאבי גב. עפ"י מחקרים שונים שנערכו, יותר מ- 80% מהאוכלוסיה סובלת בתדירות כזו או אחרת מכאבי גב. הכאבים בגב נגרמים ממגוון רחב של סיבות. לעתים מדובר בכאבים שמקורם בבעיות גנטיות בעמוד השדרה. במקרים אחרים מדובר בכאבים שמקורם בבעיות הקשורות לסחוס שבין החוליות. כאשר זה זז ממקומו או פורץ את המעטפת שמגנה עליו, הדבר גורם לכאבים שיכולים להיות עזים מאד.
פריצה או שחיקה של סחוס נגרמת לעתים בשל פציעות כתוצאה מהרמת משאות כבדים או תאונות, ולעתים סתם בשל השחיקה המצטברת שנגרמת לאורך השנים. לעתים גם שחיקה במידה נמוכה או בלט דיסק קטן יכול לגרום לכאבים עזים מאד, והדבר משתנה מאדם לאדם בהתאם למיקום המדוייק של הבעייה ולמבנה הספציפי שלו. אבחון של סיבת הכאבים נעשה בד"כ באמצעות צילומים ובעיקר צילומי רנטגן או בדיקות MRI. בעזרת הבדיקות האלו ניתן לראות בדיוק מה מתרחש בעמוד השדרה ולהמליץ על טיפול מתאים לצמצום הכאבים.
הטיפול השמרני נגד כאבי גב כולל שילוב של פיזיותרפיה, התעמלות בריאותית מסוגים שונים, שימוש במשככי כאבים, כדורים אנטי דלקתיים וטיפולים של רפואה משלימה כגון דיקור סיני. במקרים חריפים, כאשר הכאבים עזים מאד ומשבשים באופן משמעותי את איכות החיים של הסובלים מהם, ניתן לפנות להתערבות כירורגית. קיימות כיום מספר פרוצדורות מקובלות אשר מותאמות לבעייה הספציפית. הפרוצדורה הפשוטה ביותר היא צריבת דיסק, היא לוקחת מספר שעות ואינה כוללת אשפוז לאחר מכן. הצריבה מיועדת להסיר חלק קטן מהסחוס במידה וזה לוחץ על אחד העצבים שבאיזורו ובכך להקל על הכאב.
פרוצדורות מורכבות יותר שכוללות התערבות כירורגית משמעותית הן למשל קיבוע דיסק, שבמהלכו מקבעים שתי חוליות זו לזו ע"מ למנוע תנועה, או השתלת דיסק שבמהלכו משתילים דיסק חלופי במקום זה הפגום. כיום לניתוחים הללו יש אחוזי הצלחה גבוהים מאד ובמקרים רבים הם מסייעים לסובלים מבעיות של כאבי גב לחזור לתפקוד רגיל ולהפחית בצורה משמעותית את רמת הכאבים ואת תדירות הופעתם.

תגובה 1:

  1. כח הכובד הוא הסיבה העיקרית לכאב גב ובנוסף, כאבי גב יהיו קשורים בדרך כלל לתפקוד לא תקין בחיי היומיום שלנו. במקרים מסוימים הרמת חפצים כבדים או עבודה ממושכת במצב של גב קמור, כמו עובדי מחשב,גננות המרימות ילד, או רכיבה על אופניים ואופנוע, נהגי מוניות ורכב כבד היושבים שעות רבות, יכולים לגרום לכאב גב עליון או כאב גב תחתון ואפילו לשינויים במבנה עמוד השדרה (בלט או פריצת דיסק). לכן חשוב מאוד להקפיד על יציבה זקופה ככל האפשר ולחזק את שרירי הבטן והגב כדי לתמוך באזור זה באופן מרבי. הטוב ביותר למניעת כאבי גב , פריצת דיסק או בלט דיסק לפני כאב גב ובמיוחד אחר הופעתו , הוא מכשיר ההיפוך: גב BACK שמשחרר את הלחץ בין חוליות הגב כאשר השיטה נקראת inversion table .

    השבמחק