יום שישי, 5 באוקטובר 2012

סיבות פריצת דיסק



פריצת דיסק היא אחת מהבעיות הנפוצות ביותר שמובילות לכאבי גב. פריצת דיסק היא השם העממי לבעייה הרפואית אשר נקראת צניחת דיסק בין חולייתי. מדובר בפציעת מאמץ חודרנית אשר מתרחשת בדיסקים שבין החוליות הנמצאים בעמוד השדרה. הפציעה הזו נגרמת בשל שגרת חיי היומיום שלנו שגורמת לעומסים על עמוד השדרה כתוצאה, למשל, מהרמתם של משאות כבדים בתנוחות שאינן אידיאליות.
הסחוסים אשר בעמוד השדרה מסייעים לנו בבלימת הזעזועים בעת תפקודנו היומיומי בין החוליות שבעמוד השדרה. הסחוסים, אשר מזכירים בצל, בנויים משכבות שונות של קרומים ובתוכן נוזל צמיגי. ככל שהשכבה של הנוזל הצמיגי נמצאת עמוק יותר בתוך הדיסק, כך הלחץ של הנוזל גבוה יותר. כאשר ישנו לחץ גבוה מדי בין החוליות, יותר גבוה מיכולתו של הדיסק לשאת, הקרום הפנימי בדיסק נפרץ והתוצאה: כאבי גב.
לעתים הוא יכול להתאחות כאשר האדם והאיזור שרויים במנוחה, אך כאשר הקרום החיצוני נפרץ ותהליך האיחוי אינו מהיר מספיק, הקרומים החיצוניים ולא רק הפנימיים נפגעים. בפנימיים אין עצבים אך בחיצוניים יש, ולכן תהליך זה מלווה בכאב. כאשר המצב מגיע לכדי פריצת דיסק מלאה יתכן גם לחץ על איזור חוט השדרה.
פריצת דיסק יכולה להתרחש בין כל אחת מהחוליות השונות בעמוד השדרה. הפריצה הנפוצה ביותר היא בין החוליות התחתונות L5-S1. עפ"י ההערכות, קרוב ל- 50% מהמקרים של פריצות דיסק מתרחשות בחוליה זו. בד"כ הכאב שנוצר כתוצאה מכך מתרחש באיזור האחורי של השוק וכן בצידה החיצוני של כף הרגל. בנוסף קיים לעתים כאב ברך, מתחת אליה.
הפריצה הנפוצה השנייה היא בין שתי החוליות שמעל, כלומר בין L4-L5. בד"כ נגרם במקרים כאלה כאב בחלק הצידי של הירך ושל השוק ולעתים גם בגב כף הרגל. בכ- 10% מהמקרים נפגע הדיסק אשר נמצא בין החוליות L3-L4. בחוליות העליונות יותר, בין L3-L2 ובין L2-L1, האפשרות של פריצת דיסק קיימת אך היא נדירה למדי. הטיפולים הנפוצים הם טיפולים שמרניים כגון פיזיותרפיה, רפואה משלימה והתעמלות כמו דיקור סיני, טווינא, שיטת אלכסנדר, יוגה טיפולית ובמקרים חריפים – ניתוחים מסוגים שונים כגון קיבוע הדיסק, צריבת דיסק או השתלת דיסק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה