יום שישי, 5 באוקטובר 2012

החלפת מפרק

אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בשנים האחרונות בקרב אנשים מבוגרים הוא ניתוח החלפת מפרק ירך. הניתוח הזה, אשר נחשב בעבר לניתוח מורכב ומסובך יחסית, נחשב כיום לניתוח פשוט ומבוצע במקרים רבים כאשר האנשים אשר סובלים מכאבים באיזור זה אינם מצליחים להשתקם בעזרת טיפול שמרני כמו פיזיותרפיה וכאשר טיפול נקודתי במשככי כאבים אינו מפחית את רמת הסבל היומיומי שלהם והתפקוד שלהם נפגע מאד בגלל כאבים ברגליים כאבי ברך וכו'.

הניתוח מבוצע באמצעות השתלה של מפרק מלאכותי במקום המפרק הקיים. ניתן להחליף את כל המפרק או לבצע החלפת מפרק חלקית. על הניתוח מחליטים האורטופדים המנתחים לאחר שורה של בדיקות וצילומים וכאשר הם מחליטים כי המועמד יכול להשתקם בצורה משמעותית כתוצאה מהניתוח. 

כדי להחזיר את המנותח לתפקוד מלא מקובל כיום לתכנן עבורו תכנית שיקום הדרגתית במשך כמה חודשים, שתעזור לו להשתקם. תהליך השיקום מתחיל בד"כ במנוחה מיידית של כמה ימים לאחר הניתוח ואשפוז של כמה ימים, כאשר לאחר מכן מתחיל המטופל להלך בעזרת הליכון או מקל הליכה, וכאשר הוא משתפר הוא יכול להמשיך וללכת גם בלעדיהם. 

ההחלמה מניתוח החלפת מפרק ירך דורשת פיזיותרפיה רבה, שדרושה ע"מ שהמפרק המלאכותי ישתלב במערכת הפיזיולוגית שסביבו ויחזור לתפקוד מלא ולצמצום כאבי ברכיים. כל מטופל מקבל תכנית משלו בהתאם למצבו ובהתאם לתצאות הניתוח. התכנית אמורה למנוע פגיעה כתוצאה ממאמצים מוגזמים, דבר שקורה כאשר מטופלים מנסים לחזור לשגרה מוקדם מדי. 

כמו בכל ניתוח, ישנם מספר סיכונים הכרוכים בניתוחים להחלפת מפרק ירך. מכיוון שהם מבוצעים בד"כ בקרב אנשים בגילאים מבוגרים בהתחשב באורך חייו המוגבל של המפרק המלאכותי, קיים סיכון לקבלת התקף לב או שבץ מוחי כאשר המצב הבריאותי של המנותח אינו טוב דיו. כמו כן יכולות להיות בעיות אשר קשורות בניתוח כמו גרימה לחוסר יציבות, שבר בעצם ונזקים לעצבים או לכלי הדם. לאחר הניתוח עלולה להופיע בעיית זיהום מקומי וכמו כן יתכן שבאם הניתוח בוצע בצורה לא מוצלחת תחול התרופפות בנקודת החיבור. בנוסף, משטח פני המפרק עשוי להישחק, דבר זה יגביל את אורך חייו של המפרק המלאכותי.

סובלים מכאבים? נסו דיקור סיני

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה